Merhaba. Ben bir ekolojistim.

Merhaba.

Ben bir ekolojistim. İnsan haklarını ve onun türevleri olan kadın haklarını, çocuk haklarını, LGBTİ+ haklarını… kabul eder ve insanlara bireysellikleri içerisinde değer veririm. Bu bakımdan hümanist değerlerin savunucusu olduğumu söyleyebilirim. Ama konu hayvan haklarına geldiğinde, meseleyi bütünlükçü bir şekilde ele almamız, parçadan önce bütünü gözetmemiz gerektiğini ileri sürerim. Hayvan hakları anlayışının insan merkezci olduğunu, salt insanlara daha fazla benzediği için hayvanları diğer canlıların üzerinde tuttuğunu söylerim. Konu hayvanlarsa, en sevdiğim düşünür Aldo Leopold’tur. Ekolojiyi gözettiğimizde, doğa üstündeki insan tahakkümünün yeter derecede ve tutarlı bir şekilde karşısında olduğumuzu düşünürüm. Elbette ben de hayvanlara değer veririm, ama ne yazık ki, bütünün gözetilmesi uğruna bireysel hayvanları feda etmek zorunda kalabiliriz. Bütünün, yani ekolojinin iyiliği yerel üretim ve tüketimi gerektirdiği için, kendi kendine yeter ekonomiler adına çeşitli hayvancılık pratiklerini uygulamak ve hayvanları kaynak olarak kullanmak mecburiyetinde kalmamız da mümkündür. Hem bulunduğu yereldeki en uygun geçim aracı hayvancılık olan yoksul insanlar varken, hayvan hakları adına hayvancılığa tamamıyla karşı çıkmak elitizmdir. Meselelere kesişimsel bir perspektiften yaklaşmak gerekir. Ama endüstriyel hayvancılığa kesinlikle karşı olduğumu belirtmeliyim.